Home

Vision
Knelpunten in organisaties worden veelal veroorzaakt door gebrekkige COMMUNICATIE en/of een gebrekkige mate van VERANDERBAARHEID van de organisatie. Om goed te kunnen samenwerken, communiceren en veranderen is een gemeenschappelijke visie en taal nodig en een gemeenschappelijk referentiekader op o.a. de gebieden van: bedrijfsprocessen, ICT en invloeden van buiten de organisatie. Dit ontbreekt op veel plaatsen. De toenemende digitalisering en steeds sneller veranderende buitenwereld met al haar gevolgen eist dat de organisatie zich steeds sneller moet kunnen aanpassen. Veranderen dus. Belangrijke factoren die bij dat veranderingsproces een rol spelen zijn zowel persoons gerelateerd als proces gerelateerd. Persoons gerelateerd zijn bijvoorbeeld: persoonlijke vaardigheden, weerstand tegen verandering, persoonlijke ambities en persoonlijke belangen. Proces gerelateerd zijn bijvoorbeeld: organisatiestructuur, informatiestructuur en de administratieve organisatie.
Kwaliteit en veranderbaarheid
Solim is van mening dat de belangrijkste factoren voor succes van een organisatie worden gevonden in: de kwaliteit en veranderbaarheid van de bedrijfsprocessen, de kwaliteit van de functionarissen en de mate van transparantie en traceerbaarheid in die organisatie. De laatste twee vormen de sleutel voor veranderbaarheid.
Uitdagingen
Organisaties worden veelal geconfronteerd met een of meer van de volgende uitdagingen:
• Implementatie nieuwe bedrijfsdoelstellingen
• Integratie afdelingsoverschrijdende processen
• Conflicterende belangen
• Persoonlijke agenda s
• Externe data en informatie
• Informatievoorziening
• Implementatie van wetswijzigingen
• Uniformiteit gevalsbehandeling
• Veranderbaarheid organisatie, AO en ICT
• Kwaliteit en motivatie medewerkers


Solim Services
Solim levert o.a. : interim management, consultancy, projectleiding en organisatie advies. Tevens hebben wij een aantal kwaliteitsverbeterconcepten die bestaan uit eenvoudige stappenplannen en workshop trainingen om tot een betere integratie van de primaire processen en de ICT te komen.
– Informeer telefonisch of maak een afspraak !
Knelpunt-
gebieden
Het ICT-voortbrengingsproces en haar knelpuntgebieden
Lees meerFaaloorzaak
taal
Taal en specificeren, als faalbron bij het opstellen van …
Lees meerKwaliteit functionarissen
Functionarissen in de ICT en lijnorganisatie als faalbron
Lees meer
ACTUEEL

Transparantie en Traceerbaarheid
Hoe bewaak ik de consistentie tussen uitgevaardigde wet of business rule en de implementatie daarvan in mijn organisatie Wetswijzigingen , wijzigingen in de dienstverlening of in producten leiden impliciet tot veranderingen in bedrijfsprocessen en hun IT systemen. Hoe gaan we daar mee om nu de veranderingssnelheid toe blijft nemen ? Met transparantie bedoelen we hier:… Read More →
Veranderbaarheid
Veranderbaarheid van applicaties en TESLA’ s (een softwarefabriek is geen automobiel fabriek ) Hoe breng je in een organisatie wijzigingen aan, rekening houdend met de complexiteit aan deelprocessen, componenten, richtlijnen, procedures, normen en mensen? Bijna elke wijziging raakt het informatiesysteem. De mate van veranderbaarheid daarvan is dus essentieel. Het beheer van applicaties en systemen, AO… Read More →